Στην ανάδειξη του ανθρώπου ως φορέα δημιουργίας, ανάπτυξης και εξέλιξης και «φύλακα» της πολιτιστικής, πνευματικής και κοινωνικής κληρονομιάς ενός τόπου, στοχεύει το φωτογραφικό λεύκωμα με τίτλο «Φωτογραφίες της Δράμας και του υπέροχου κόσμου της», που εξέδωσε η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία (ΑμΚΕ) ΚΥΚΛΩΨ, στον πυρήνα της οποίας βρίσκονται δραστήριοι άνθρωποι της τοπικής κοινωνίας της ακριτικής Δράμας. Χωρίς καμία ουσιαστική χρηματοδότηση από φορείς του δημόσιου ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα, οι συντελεστές της εκδοτικής προσπάθειας δημιούργησαν ένα σύγχρονο και ολοκληρωμένο χρηστικό βιβλίο που συγκεντρώνει τον πλούτο της ιστορίας, της λαογραφίας, του πολιτισμού, των παραδόσεων, της αρχιτεκτονικής, των εκδηλώσεων και τέλος της βιοποικιλότητας αυτού του πραγματικά όμορφου τόπου.

Εμπνευστής και επιμελητής αυτής της σημαντικής εκδοτικής πρωτοβουλίας είναι ένας σύγχρονος ευπατρίδης από τη Δράμα, ένας λάτρης της φωτογραφίας, ο Άρης Θεοδωρίδης, από τους σημαντικότερους σήμερα Έλληνες ναυπηγούς - μηχανικούς. Xάρη στην άριστη συνεργασία με τον καταξιωμένο επίσης Δραμινό φωτογράφο Κώστα Βιδάκη έφεραν εις πέρας το εκδοτικό εγχείρημα, δίνοντας ταυτόχρονα και το στίγμα τους για τους σκοπούς και τους στόχους της νεοσυσταθείσας εταιρείας, της ΚΥΚΛΩΨ.

Διασώζοντας το «μαρμάρινο σπίτι»

Η επικοινωνία με τον φωτογράφο και δασοπόνο Κώστα Βιδάκη και τον επίκουρο καθηγητή πληροφορικής του ΤΕΙ ΑΜΘ, Δημήτρη Καραμπατζάκη, που είναι μέλος της ΚΥΚΛΩΨ, συνέπεσε με μια σημαντική πρωτοβουλία της εταιρείας για την εκ βάθρων ανακατασκευή ενός από τα λιγοστά σωζόμενα πλέον αρχοντικά της Δράμας του συγκροτήματος Αναστασιάδη -ή αλλιώς το «μαρμάρινο σπίτι» όπως συνηθίζουν να το αποκαλούν οι ντόπιοι, λόγω της ιδιαίτερης τοιχοδομής του από πελεκητούς μαρμάρινους κύβους και των μαρμάρινων κιόνων εξαιρετικής αρχιτεκτονικής στην είσοδο του αρχοντικού με τις λεπτομέρειες των λιονταριών στη βάση τους.

Το συγκρότημα Αναστασιάδη εκτός από το αρχοντικό περιλαμβάνει την καπναποθήκη και τη μοναδική αυλή του μπροστά στις πηγές της Αγίας Βαρβάρας. Μετά από πολλά χρόνια εγκατάλειψης, οι χώροι αυτοί -με τις πρωτοβουλίες της ΑμΚΕ ΚΥΚΛΩΨ- θα αξιοποιηθούν για πολιτιστικές δράσεις.

Το νέο αυτό βήμα γιορτάστηκε με την προκήρυξη διαγωνισμού φωτογραφίας με θέμα τη φωτογράφηση των χώρων του συγκροτήματος, δίνοντας έτσι την ευκαιρία σε φωτογράφους της Δράμας, αλλά και σε πολλούς κατοίκους, να διαβούν το κατώφλι του αρχοντικού και ίσως για πρώτη φορά να δουν από κοντά το εσωτερικό του αφήνοντας τη μνήμη να κάνει ένα ταξίδι μέσα στον 20ο αιώνα.

Η δύναμη και η ομορφιά της φωτογραφίας

Στην ερώτηση γιατί η εταιρεία συστήθηκε στον κόσμο της Δράμας μέσα από το φωτογραφικό λεύκωμα, ο Δημήτρης Καραμπατζάκης υπογραμμίζει μιλώντας στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ότι «το βιβλίο πάντα συγκινεί όλες τις ηλικίες, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ένα λεύκωμα. Πιστεύουμε ότι αποτελεί τη βάση για να υλοποιηθούν πολλά άλλα δρώμενα μέσα από τα οποία θα αναδειχθεί η Δράμα και ο πλούτος της στη ζωή και τη φύση. Εξάλλου, αυτό εξυπηρετεί αρχικά το λεύκωμα, με τις φωτογραφίες του βγάζει από την αφάνεια την άγνωστη εικόνα της Δράμας».

«Επιδίωξή μας ήταν», συνεχίζει ο Κώστας Βιδάκης, «η ανάδειξη της φωτογραφικής τέχνης. Θέλαμε μέσα από αυτό το βιβλίο οι ντόπιοι, οι συμπολίτες μας, να γνωρίσουν τον τόπο τους. Να γνωρίσουν τα άγνωστα στοιχεία της πόλης και της υπαίθρου, συνήθως αθέατα, που βρίσκονται πολύ κοντά τους. Το βιβλίο αυτό αποτελεί τεκμήριο αγάπης για τον τόπο και τους ανθρώπους του».

Τόσο ο Κώστας όσο και ο Δημήτρης υπογραμμίζουν ότι η διαδικασία συγγραφής, η επιμέλεια και έκδοση του λευκώματος ήταν ένα παιχνίδι εικόνων, λέξεων και συναισθημάτων, που βρήκαν την κορύφωσή τους όταν το βιβλίο αυτό κυκλοφόρησε και άγγιξε τις καρδιές των ανθρώπων που βρήκαν μέσα σε αυτό ένα κομμάτι της ζωής τους, της οικογενειακής ιστορίας τους.

Το φωτογραφικό λεύκωμα δεν έχει εμπορική εκμετάλλευση. Οι άνθρωποι του ΚΥΚΛΩΨ αποφάσισαν να διαθέσουν το λεύκωμα σε τρεις φορείς: την Εναλλακτική Κοινότητα "Πελίτι", το Σύλλογο Παραπληγικών Νομού Δράμας και την Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, οι οποίοι μπορούν να το εκμεταλλευτούν εμπορικά και με τα έσοδα που θα έχουν να στηρίξουν οικονομικά τις κοινωνικές δράσεις τους.

Η πολυσέλιδη αυτή έκδοση δεν δίνει μόνο μια πανοραμική εικόνα της διαχρονικής φυσιογνωμίας της πόλης και της περιφέρειας της Δράμας, αλλά όπως σημειώνει ο Κώστας Βιδάκης «αποκαλύπτει πόσο ελκυστική υπήρξε η Δράμα με τις πηγές και τα νερά της ως "μοντέλο" για πολλούς και σημαντικούς φωτογράφους από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα».

Το φωτογραφικό υλικό, που προέρχεται από αρχεία Δραμινών συλλεκτών αλλά εμπλουτίζεται και από πολλές υπέροχες σύγχρονες φωτογραφίες του Κώστα Βιδάκη και του Νίκου Πέτρου, συνοδεύεται από σύντομα εισαγωγικά κείμενα και λεζάντες που συμβάλλουν στη χρονολόγηση, την ιστορική αξιοποίηση και την αισθητική αποτίμησή του, ενώ το λεύκωμα προλογίζει ο πρόσφατα εκλιπών Άγγελος Δεληβοριάς. Και παρότι το βιβλίο προβάλλει εμφαντικά τη Δράμα, δεν έχει χαρακτήρα ούτε διαφημιστικό, ούτε τουριστικό, είναι ένα άκρως χρηστικό και ενημερωτικό βιβλίο που αποτυπώνει στις σελίδες του τη νοσταλγία για τη Δράμα που χάθηκε και την αγάπη για τη Δράμα που υπάρχει.






Δημοσίευση σχολίου Blogger

 
Top